woensdag 19 oktober 2016

Verschansen


Nu het weer slechter wordt zit ik veel meer binnen of
mooier gezegd, verschans ik mij achter de geraniums,
bij wijze van spreke dan, ik heb 1 raam met een 
soort van vitrage en wat plantjes.
Het ziet er wat ouderwets uit maar ik ben dol op
tuttige raam, het woord verschansen past daar mooi
bij, het betekent zoiets als, zich achter iets
beschermends terugtrekken, zo voelt dat ook..
Soms heb je er gewoon behoefte aan om de 
buitenwereld een beetje buiten te sluiten,
alsof die er helemaal niet is en mijn kleine huisje
het hele universum is, veilig en wel,
met een handwerkje of een goed boek.
Dat gevoel wordt nog versterkt als het buiten
stormt en regent, zoals nu, ik hou van weer
wat je kan horen, het zal mijn Zeeuwse jeugd wel zijn,
heerlijk, de wind die om het huis giert


Hoewel ik het liefst op dit soort dagen ook even 
naar het strand ga, de wind voelen en even
luisteren naar de bulderende zee..
In Zeeland deed ik dat ook altijd zodra er een storm
op stak, ging ik naar het strand, ook met de kinderen
toen ze klein waren, niet altijd tot hun grote plezier.
Op dit soort stormachtige dagen moet ik altijd denken
aan Daan, we waren op het strand waar het zo hard 
waaide dat ik de kinderen vast moest houden omdat ze
anders zo met de zuidwesterstorm waren weggevlogen.
Daan vond het helemaal niet leuk en zei;
ik zit veel liever met een taartje bij de kachel..
Oh haha, en gelijk heeft hij, niets zo fijn als op
deze herfstdagen met een taartje, bij de kachel
jezelf verschansen achter de geraniums ;-)

Ik wens je een fijne dag
-X

8 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig ouderwets woord, verschansen,
    Ik heb net een wandeling met de hond op het open veld gemaakt en verschans mij nu heerlijk met een kop koffie achter de krant, goed idee!
    Fijne dag
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ingrid.
    Heb hetzelfde. Heerlijk die wind en de regen en je dan lekker verschansen zoals jij het noemt. Schemerlampjes aan. Waxinelichtjes branden en lekker haken. Knus.
    Fijne dag.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, ik zou me ook graag willen verschansen. Lekker iets gemakkelijkst aantrekken en heel druk zijn met niets. Jammer dat daar de kachel niet van kan branden. Dus toch maar even wat lippenstift op en HUP!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grote Glimlach. Heb net bij de Appie grote chocolade muffins gekocht. Voor straks op de bank, naast de verwarming, bij de thee...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk die herfst, ik geniet ook binnen van een lekker warm vest, kaarsjes aan en lekker prutsen. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is hier op dit moment een prachtige dag, zonnig, niet al te harde wind, dát vind ik fijn! En voor stormachtige dagen zal ik het idee van Daan onthouden, lekker met een taartje bij de kachel :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, lekker verschansen met een handwerkje. Hoe heerlijk is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik trek soms de rolgordijntjes niet helemaal op.... krijg dan de opmerking: mogen ze je niet zien? Maar het is dan meer dat ik de buitenwereld niet wil zien! herkenbaar?

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)