dinsdag 13 maart 2018

Onstabiel weertje


Het weer is op het moment net zo onstabiel als ik
(maar dat is weer een ander verhaal) het wisselt net zo
makkelijk van ijzige kou naar lente en tot mijn verbazing
las ik dat het in het weekend weer koud wordt.
Er zou zelfs weer sneeuw gaan vallen, nu ben ik dol op
sneeuw maar nu ik even van de lente heb mogen proeven
heb ik er eigenlijk niet zo veel zin meer in.
Maar misschien vind ik best wel weer leuk als het zo
ver is, zoals ik al zei ik ben nogal wiebelig op het moment.
De schaatsten op de foto vond ik laatst in de kringloopwinkel,
ik had precies zulke als kind, ze zien er geweldig uit,
maar het waren rotdingen, het was onmogelijk om de 
oranje banden stevig vast te knopen met je koude vingertjes
en daarom liep ik altijd over het ijs terwijl de schaatsen
aan de zijkant van mijn rubberlaarzen hingen, oh haha
(deze mogen in mijn dat-denk-je-maar-dat-alles-
vroeger-leuker-was-museum ;-)


Terwijl buiten de vogels nu buiten zingen dat het een
lieve lust is, de crocussen al bloeien en het van dat weer
is waarbij je met je jas open kunt fietsten was het vorige
week nog ijzig koud en maakte ik deze foto.
Het was vlakbij Marken en het meer was bevroren, de 
soort van bulten ijs die je ziet, zou spatwater zijn wat
rond de begroeiing aan de rand was vastgevroren.
Het was werkelijk een bijzonder gezicht, hoewel ik er
maar even kort naar keek, eigenlijk rende ik de auto uit
fotografeerde wat in de snijdende oostenwind en rende
snel weer terug de auto in..

Kortom, er is geen peil op te trekken (wat een gekke 
uitdrukking eigenlijk) op het weer, net zoals op mijn
stemming en ik wilde dat net zoals het weer voorspeld
wordt door een weerman er ook een humeurvoorspeller
was, zodat ik mij, net zoals op het weer, kan instellen
op wat er komen gaat en ik er rekening mee kan houden.
Maar waarschijnlijk is het het beste om gewoon mee
te wapperen met de wind of hij nu uit het westen
of het oosten komt..

Ik wens je een fijne dag
-X-

7 opmerkingen:

  1. Tja, maart en z'n staart... van mij hoeft het ook niet meer, sneeuw, maar wat doe je er aan? Ik wapper ook maar mee...
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je 'peil' nou met 'ei' schrijft, dan snap je de betekenis waarschijnlijk wel :)) Iets met scheepvaart en de diepte van het vaarwater peilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had precies dezelfde. Bij ons noemden ze ze "botjes". Dat is misschien Brabants? Nou bot waren ze zeker en inderdaad altijd aan de zijkant van je laarzen. Later kreeg ik kunstschaatsen, dat schaatste een stuk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het peilen komt idd uit de scheepvaart (navigatie). Met behulp van een graadstok (jacobsstaf later sextant) kon men de positie van een schip, met behulp van de hemellichamen, bepalen. Bij bewolkt weer kon men geen peil trekken, vandaar de uitdrukking.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik mijn oor altijd naar de weersvoorspellingen had laten hangen had ik heel wat zonuren buiten gemist ;) Laat de zon maar snel gaan schijnen hè. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi! Dat museum! Daar wil ik wel eens heen ��

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)