vrijdag 9 maart 2018

Het borstelmannetje


In Wenen liepen we langs dit winkeltje, ik ben dol op van
die ouderwetse kleine winkeltjes, het was helaas dicht,
ik denk dat de eigenaar was gaan schoonmaken, met een
schort aan natuurlijk, of een stofjas, dat kan ook.
Het deed me meteen denken aan Koudekerke, een saai dorp
in Zeeland waar ik opgroeide, in de straat waar ik woonde 
gebeurde helemaal nooit iets, het was er doodstil..
Wel werden er nog dingen aan de deur verkocht, zo was er
een melkman, die de melk flessen gewoon bij de deur zette.
Een groenteman met een kar groente en fruit, de scharensliep,
zoals wij dat noemden die de scharen en messen weer 
scherp maakte, het Toto mannetje, een hoogbejaard boertje
nog in klederdracht die langskwam met het Toto formulier
waar je bijvoorbeeld op moest invullen; Ajax-Sparta; 3-2.
De bakker, met de geur van vers brood om zich heen,
die gewoon nog op de fiets kwam met zo'n kar ervoor.
Maar het hoogtepunt was toch wel het borstelmannetje,
die kwam eens per maand toeterend de straat in met een 
wagentje wat helemaal gevuld was met schoonmaak spullen.
Op het dak stonden stapels gekeurde emmers, en aan de 
zijkanten hingen borstels, bezems, dweilen en ragebollen.
Het was een feest om te zien en wij renden altijd naar 
buiten in de hoop dat het mannetje stopte omdat iemand
iets wilde kopen, zelfs als mijn moeder een schuurspons 
kocht vond ik dat al geweldig, echt waar..
Vandaar misschien mijn liefde voor ouderwetste 
schoonmaak winkeltjes met al die prachtige spullen,
een liefde die vele malen groter is dan voor
het schoonmaken zelf..(oh haha)

Ik wens je een fijne dag!
-X-

11 opmerkingen:

  1. Mijn huis kan er weer even tegen. Woensdag wasdag noemde ik hem (hoewel ik het strijken oversloeg) Ik herinner mij alleen de melkboer alof hij kortgeleden nog langskwam. Een Borstel- en totomannetje had ik nog nooit van gehoord. Leuk om zo'n winkeltje tegen te komen die je oude herinneringen weer oproept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons kwam ook een man met een kar de aardappelschillen ophalen. Wat een leuke herinneringen .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He, bestond het borstelmannetje echt? Ik ken hem alleen uit het boek van Jip en Janneke, die vonden het ook een belevenis als het karretje de straat inkwam. Fie Westendorp heeft er ook zo'n geweldig leuke tekening bij gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die goede oude tijd. Heel erg jammer dat die dingen zo veranderen. Ik zou je boeken ook het liefst in je eigen winkeltje kopen en dan afrekenen aan zo'n oude kassa! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat klinkt zo Vlaams !! Ik ben 54 en herinner me van de huis aan huisbedieningen : de groenteman, de soepboer, de viskar, de melkboer, de krantenman in alle vroegte, het Oud IJzer, de droogkuis, de ijskar in de zomer en die reed rond met warme wafels in de herfst :-) Moet het gezegd dat mijn vader niet graag de nachtshift deed, met al die toetertjes en belletjes en muziekjes die door onze straat reden !! Leuke herinneringen wel ! Marie uit Belgi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, volgens mij zijn we ongeveer van dezelfde leeftijd en ik herinner me alleen de SRV man! (haha) Wat een prachtig stukje heb je weer geschreven...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat leuk geschreven, ik zie het helemaal voor me. Ken je dat drogistje (ja bij die ouderwetse dingen hoort het verkleinwoord...Haha mannetje...) op de Westerstraat? Ook zo'n lekker winkeltje om rond te scharrelen en aardige mensen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je het Borstelwinkeltje hier in Deventer wel eens gezien? Ook zo’n heerlijk nostalgisch winkeltje waar je allerlei borstels en schoonmaakspullen kunt kopen, van ‘ouderwetse’ kwaliteit. Echt een aanrader ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een winkeltje om heerlijk bij te mijmeren en herinneringen op te halen. In Utrecht kun je in de binnenstad ook nog wat van dit soort winkeltjes vinden.

    Fijne zondag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)