maandag 24 april 2017

Proeflapje


Jaren geleden bezocht ik eens met mijn vriendin Fem
een tentoonstelling in Breda met allerlei handwerk,
of huisvlijt is misschien wel een veel mooier woord.
Allerlei merklappen, sommige echt al heel oud, met de
namen van de maaksters er op, oefenlapjes om je 
vaardigheden te laten zien, met allerlei verschillende steken.
Het was echt fantastisch en zelf heb ik er ook een paar
gevonden in de loop der jaren, gelukkig maar een paar,
want het lijkt mij werkelijk zonde om ze weg te doen,
als je er eentje in je bezit hebt..


Dit lijkt op het eerste gezicht een dasje, maar volgens mij
is het een lap om de breisteken te oefenen is,
De ene steek nog ingewikkelder dan de ander, ik kan 
het niet helpen maar ik zie meteen een meisje voor me 
tijdens een handwerkles, jaren geleden, kromgebogen 
over het werkje, vast van plan er iets moois van te maken
en de strenge (doch rechtvaardige :-) juffrouw die 
door het lokaal heen liep om aanwijzingen te geven..
Het lukte allemaal prima, tot het blokjes-patroon,
het is iets te strak gebreid (wat ze ook probeerde)
en de hele lap is daardoor ietwat uit model..


Neemt niet weg dat ik het prachtig vind,
een beetje ontroerend zelfs en bijzonder 
goed gelukt, ik hoop dat de handwerkjuf dat ook vond..
Nu ja, ik zei net dat ze rechtvaardig was, dus ik neem aan
dat het meisje beloond is met een goed cijfer voor haar werkje.
Wat meer is, is dat ik hoop dat het meisje zelf tevreden was
over haar prestatie en dat ze altijd is blijven handwerken..

Ik wens je een fijne maandag
-X-

6 opmerkingen:

  1. Het is echt prachtig!!! Volgens mij heb ik er nog een van mijn moeder, zal eens even zoeken.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn de mooiste vondsten en ook de meest eenzame, weemoedige. Jouw verhaal maakt het nog mooier, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werkelijk schitterend. Gelukkig maar dat het geen dasje was. Dan had het zijn schoonheid vast niet behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, wat leuk!
    Ik herinner me dat ik op school een soort clownspop moest breien met allerlei verschillende steken voor de voor- en achterpanden. Die moet ik nog ergens hebben liggen, ik kon er nog geen afstand van doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)