maandag 5 september 2016

Haakwerk dat er uit ziet als een breiwerk..


Als ik iets ga haken begin ik gewoon ergens,
ik kijk wel eens in een patronenboek maar als ik de
beschrijving lees waar dan zoiets staat als;
3st, 2l, 5vst, 1 overslaan, dan haak ik al af,
en ben ik meteen al de draad kwijt ;-)
Nee, ik probeer liever gewoon iets, vaak krijg ik dan
de vraag als ik een plaatje op Instagram laat zien,
hoe heet die steek en dan heb ik echt geen idee..
Beetje gek misschien voor iemand die wel eens
een boek maakt waar patronen in staan, kan je 
voorstellen hoeveel moeite dat gekost heeft, haha.
Ik maakte daarvoor gewoon dingen en pas daarna
ging ik tellen wat ik gedaan had..
Zo probeerde ik van de week wat en ineens zag ik dat 
de voorkant van het haakwerk er uitziet als een breiwerk.


Het is heel simpel hoor, je begint een haakwerk
zoals altijd met lossen, dan haak je halve stokjes,
tenminste ik denk dat ze zo heten.
Je haalt niet zoals bij stokjes 2 keer de eerste lus 
door maar je doet het 1 keertje en dan haal je de 
in 1 keer alle drie de lussen door, je krijgt dan een 
beetje een propperig stokje.
Mocht je een sjaal willen haken in deze steek 
en je wil verticale strepen in het werk moet je 
de hele lengte van je sjaal in lossen haken.
Als je de breedte van de sjaal in lossen haakt en dan
begint krijg je verticale strepen, ook leuk.


De truc zit hem er in dat je, als je de volgende rij
haakt, je naald in de achterste lus steekt.
Als je gewoon vasten haakt heb je 2 lussen aan de
bovenkant, met deze steek heb je er 3.
De voorste 2 lussen vormen het patroon, gewoon even 
proberen, het is heel makkelijk, ik kan het namelijk ook.

Ik wens je een heel goed begin van de ze week,
een goed begin is het halve werk, denk je niet?
-X-

6 opmerkingen:

  1. Ik denk dat veel haaksteken zijn ontstaan door uitproberen en vallen en opstaan. Jouw steek zit in tussen een half stokje en een stokje. Laten we het een driekwart stokje noemen. Het effect is in ieder geval leuk.

    Ik wens jou ook een goed begin van de week.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef je graag een compliment voor jouw geweldige blog en bijzondere creaties. Ik leer iedere week weer iets van je. Kijk even naar dit berichtje: http://www.bitofcolor.nl/2016/09/one-lovely-blog-award.html (zonder verplichtingen hoor!)

      Geniet van deze dag, Margaret

      Verwijderen
  2. Dat vind ik toch zo knap dat jij zomaar begint. Ik moet echt een patroon hebben anders komt niets van terecht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig dat je zelf dingen bedenkt en dan opschrijft. Ik ken dit patroon wel en het wordt uitgelegd als : halve stokjes in de achterste lus haken .Maar jouw uitleg is heel duidelijk hoor .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooi patroon! Ik denk dat er in de tekst een klein foutje staat. Er staat twee keer dat je verticale strepen krijgt, ik denk dat er een keer moet staan horizontaal.
      Hoop dat ik vanavond tijd heb om 't patroon uit te proberen! Bedankt

      Verwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)