woensdag 30 maart 2016

Learning things..


Regelmatig krijg ik de vraag of ik ben opgeleid 
om dit alles te doen, te tekenen, schrijven, fotograferen,
handwerken en alles wat er zo komt kijken bij het
maken van mijn blog en boeken..
Nee, dat ben ik niet, niet in de zin dat ik naar de
kunstacademie ben geweest of iets dergelijks..
Dat wilde ik wel en ik werd ook ooit aangenomen
op de Rietveld maar ik werd zo nerveus van alle
hippe mensen die daar rondliepen dat ik mij 
op het allerlaatste moment inschreef bij een leraren
opleiding tekenen en handwerken, waar ik 2 jaar
af ben gegaan omdat ik geen leraar in me heb.
Wel heb ik van kleins af aan getekend, met 
uitzondering van de tijd na de lerarenopleiding,
waar ik zo was afgebrand en als talentloos bestempeld
dat ik niet meer durfde, echt waar niet!
Uiteindelijk ben ik psychiatrisch verpleegkundige 
geworden, maar ook niet zo heel lang en nu
ben ik soort van boekenmaker :-)


Een aantal basis vaardigheden heb ik natuurlijk
wel van anderen geleerd, zoals handwerken 
op de lagere school, maar ik ben gewoon verder 
gaan oefenen omdat ik het zelf zo leuk vond,
net zolang totdat ik het kon..
Ook het bloggen en photoshoppen zijn een eindeloze,
soms frustrerende, oefening geweest waarbij ik 
veel hulp kreeg van mijn zoon Daan..
Sommige dingen leerde ik mijzelf, zoals naaien op 
de naaimachine en fotograferen, het schrijven gaat
vanzelf, zolang ik maar een beginzin heb (haha)
Het hele boeken maken gebeuren is iets wat
ik mezelf heb aangeleerd, vooral het plannen
van alles vond ik erg ingewikkeld, ik denk dat
ik het bij Lov-ing wool eindelijk onder de knie had..

Ik vraag me even af waar dit hele verhaal eigenlijk
naar toe gaat..ik denk dat de conclusie is,
dat als je iets wil leren, je gewoon door moet zetten,
of zoals Daan zo mooi zegt; je er op toeleggen..
gewoon proberen en nog eens en nog een keer
als het nodig is net zolang tot je het goed vindt..
Van alles wat ik doe is denk ik echt 80% moeite
en misschien 20% resultaat..
Dat klinkt misschien niet erg bemoedigend 
maar ik kan je verzekeren dat de weg naar
het leren van welke vaardigheid ook een soort 
van schoonheid in zich draagt, inclusief alle
frustratie..want het moment dat het wel lukt,
maakt het allemaal de moeite waard..

Ik wens je een fijne dag
-X-

10 opmerkingen:

  1. Een waarheid als een koe die uitspraak van Daan.
    Daat kaartje met die gaatjes om te borduren dat is echt jeugdsentiment voor mij. En dat was toch leuk om te doen, je zag het plaatje groeien. Ken je het blog Works in Progress. Deb heeft vandaag een mooie dr Seuss quote en ze sxhrijft ook erg goed, een beetje zoals jij vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor alles wat je deelt, voor je inzichten en je moeite.
    Lov-ing Ing-things!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi persoonlijk stukje, je hebt helemaal gelijk met 80% moeite en 20% resultaat. Maar dat resultaat geeft wel kick, waarschijnlijk door alle moeite.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel, die had ik even nodig;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op de Rietveld zitten ook weleens niet hippe mensen hoor, ik was daarvan het bewijs, haha!
    Overigens heb ik mezelf ook het grootste deel van mijn vaardigheden zelf aangeleerd. Je bent een inspirerend voorbeeld voor hoeveel je daarmee kan bereiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig omschreven... en zo waar! Lijkt een beetje op mijn verhaal. Hier ook zo'n twijfelkont en onzeker over mijn 'talent'... Maar jouw doorzettingsvermogen heeft je wel gebracht waar je nu bent! Een topper ben je!! XX Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Achteraf ben je trots op jezelf. Dat is zeker waar. Maar je moet het ook echt willen. Dat wat je wil leren of kennen. Zelf ben ik niet zo een doorzetter :-).
    Maar ik kijk wel graag op je blog en in je boeken die een plaatsje hebben in mijn rekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja het is alle moeite en frustratie waard..zelf ben ik nu ook iets nieuws aan het breien en dat ging ook niet zonder slag of stoot. vierkantjes op de rondbreinaald. Ik heb het nu zo;n beetje in de vingers, op een klein detail na wat ik vrijdag hoop te leren. Maar blij dat ik ben met mijn 2 probeersels! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En wij maar genieten van al die vaardigheden die je je eigen hebt gemaakt! Het is heerlijk om je blogjes te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)